Bye bye Facebook?

14 april 2018

De afgelopen week werden de media beheerst door drie onderwerpen. Als eerste de president van de Verenigde Staten die deze week door middel van slechts één tweet een volstrekt ander geluid laat horen dan een week eerder. Daarmee de spanningen rondom Syrië verder doet oplopen en bijna elke vorm van diplomatie op de achtergrond doorkruist dan wel onmogelijk maakt. Het tweede onderwerp is het verhoor van Mark Zuckerberg als grote baas van Facebook door de senatoren waarvan enkelen echt geen idee hadden wat het verdienmodel achter Facebook is. “Wij verkopen advertenties” was het antwoord. Even voor de beeldvorming: per gebruiker gemiddeld tussen de 40 en 80 dollar opbrengst…dus reken maar uit. Het derde is nationaal nieuws wat ook in het buitenland wel opgepikt is. Dat was de uitzending van Lubach op zondag die met zijn uitzending Bye Bye Facebook wel het een en ander heeft losgemaakt.

thumbnail_facebook-3249888__340Los van wat je nu van Donald Trump, Mark Zuckerberg of de uitzendingen van Arjen Lubach vindt, het draaide allemaal om de social media. Een tweet die gevaarlijk kan uitpakken, vragen van senatoren die nog niet echt begrijpen hoe snel de wereld verandert en Lubach die ondanks zijn grote succes met het filmpje “America first, the Netherlands second” zijn platforms van facebook heeft verwijderd omdat hij de gevaren van “big data” bij één groot commercieel bedrijf inzag.

Bij de social media draait het volgens Zuckerberg om het in verbinding zijn. “Our journey to connect the world”. De vraag die wij onszelf wellicht moeten stellen is: Wie zijn nu echt mijn vrienden? Wat vind ik nu echt belangrijk om met elkaar te delen? Niet online dan maar gewoon aan tafel met een kopje koffie. Wat vind ik echt leuk? Maar dan zonder een knopje in te drukken. Wat ik vaak hoor, ook toen het met het referendum over de “sleepwet” ging: “ik heb niks te verbergen”. Als dat betekent dat een bedrijf weliswaar gevraagd, maar meestal ongevraagd alle data door middel van cookies die wij achterlaten op het internet zal inzetten om geld mee te verdienen is tot daaraan toe. Maar als deze gegevens ook worden doorverkocht om te gebruiken voor o.a. “fake news”…en er ergens op de achtergrond een profiel van ons alleen is gemaakt waarbij dit bedrijf u en mij beter lijkt te kennen dan dat wij onszelf denken te kennen geeft dat stof tot nadenken.

Ja, deze fractievoorzitter heeft ook (nog) een facebookpagina. Mocht u die tegenkomen zult u tot de ontdekking komen dat deze pagina zwaar geel gekleurd is. Hoofdzakelijk Gemeentebelang items dus waar ik wat mee doe, wat van vind, of wil delen. Daar hangt echter ook nog een zakelijk account aan waarmee ik ruim 1500 volgers over allerlei huisdieraangelegenheden informeer. Dat is voor mij dus ook een zakelijk belang. Wederom stof tot nadenken en afwegingen maken.

Eén ding echter is voor mij volstrekt helder. Het echte persoonlijke contact is voor mij vele malen belangrijker dan welke andere digitale vorm dan ook. Om de politieke lijn door te trekken is dat ook de lijn die Jos Lussenburg net na de tweede wereldoorlog in zijn atelier voor Gemeentebelang heeft ingezet. Regelmatig in gesprek gaan met de inwoners. Horen wat er leeft, wat je leuk vindt of juist niet of wat je met elkaar wilt delen. Een lijn die al meer dan 70 jaar door Gemeentebelang is gevolgd en ook deze periode door de nieuwe fractie zeker doorgezet zal worden.

Eerdere blogs

Best een beetje bang…..

Best een beetje bang…..

Er is veel gaande. Te veel gaande. En hoe we met elkaar om gaan met al die gebeurtenissen maakt dat ik soms best een...

Ieder huisje heeft zijn kruisje

Ieder huisje heeft zijn kruisje

In ieder huisje is wel eens wat aan de hand. Je hangt de vuile was ook niet buiten. De laatste twee en een half jaar...

Ja mits…, het klinkt zo mooi.

Ja mits…, het klinkt zo mooi.

Het is een gevleugelde kreet die ook ik gebruik en vele collega’s vanuit Gemeentebelang en andere partijen ook: “de...