Collectieve zorgverzekering Nunspeetse minima blijft in stand

29 november 2019

Nunspeet – Gemeentebelang Nunspeet heeft bij het college van Burgemeester en Wethouders aandacht gevraagd voor de collectieve zorgverzekering voor minima. Dit nadat eerder bekend werd dat diverse verzekeringsmaatschappijen stoppen met het aanbieden hiervan.

Verantwoordelijk wethouder Van den Berg kon de fractie van de lokale partij snel geruststellen, in Nunspeet blijft de collectieve zorgverzekering in stand. Op de vraag waarom slechts de helft van de bijstandsgerechtigden gebruik maakt van deze collectieve regeling wist de wethouder te vertellen dat het per situatie verschilt of dit het voordeligst is. Mensen met weinig zorgkosten zijn soms voordeliger uit bij een andere verzekeringsmaatschappij; de collectieve verzekering kent lagere eigen bijdragen voor zorg en is daardoor niet de goedkoopste.

Raadslid Martin Juffer was content met de antwoorden van de wethouder: “Deze collectieve verzekering is vaak van groot belang voor inwoners met een minimaal inkomen en grote zorgen. Het is van belang dat we als gemeente een dergelijke regeling kunnen blijven aanbieden.”

Het raadslid vroeg ter verduidelijking nog wat precies de voorwaarden zijn om deel te kunnen nemen aan de collectieve zorgverzekering. De wethouder gaf aan dat de voorwaarden heel simpel zijn, iedereen die woonachtig is in Nunspeet en een inkomen heeft tot 120% van het bijstandsniveau.