Energietransitie wordt steeds belangrijker onderwerp

10 november 2022

Nunspeet – Omdat door de ontwikkelingen van de energieprijzen de energietransitie een andere dynamiek krijgt heeft bijna de volledige fractie en steunfractie een bezoek gebracht aan Veldhuizen Energie om zich te laten voorlichten over de mogelijkheden en onmogelijkheden op dit moment.

Corrie Jansen raadslid van  Gemeentebelang: “wij hebben altijd aangegeven dat de transitie haalbaar en betaalbaar moet zijn. Met name dit laatste komt door de huidige ontwikkelingen in een ander daglicht te staan. De technologische ontwikkelingen gaan enorm snel, daarom is het belangrijk dat we als fractie goed op de hoogte blijven”.

Bij Veldhuizen Energie is gesproken over diverse alternatieven voor de energievoorziening om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen. Johan Koster van VeldhuizenEnergie: “helder is dat voor alle alternatieven veel partijen, zoals de landelijke overheid, banken, gemeenten en installateurs moeten gaan samenwerken om de transitie voor inwoners en bedrijven financieel mogelijk te maken. Technologisch kan er heel veel maar er moet altijd geïnvesteerd worden”. De onderneming organiseert om deze rede dan ook regelmatig informatieavonden.

Een ander belangrijkst leerpunt is dat er geen beste oplossing voor iedereen is. De transitie is en blijft maatwerk. Raadslid Martin Mol: “we zien te vaak dat vooraf niet goed nagedacht wordt en men dan investeert in zaken die te weinig rendement opleveren en dus nooit meer terugverdiend kunnen worden. Voor ieder bedrijf en iedere inwoner is het vertrekpunt voor de transitie anders. Heb je een oud of een nieuw pand en hoelang wil je daar nog gebruik van maken. Dat bepaalt voor een belangrijk deel hoe je moet investeren.”