Freeriders

21 september 2024

Laatst mochten wij (de gemeente en alle politieke partijen) een brief ontvangen van de voorzitter van Nunspeet Onderneemt Samen (NOS) waarin hij zijn zorgen uitsprak over de toekomst van het organiseren van evenementen en de uitstraling van het centrum. Daarnaast werd hij getriggerd door een gesprek met een van onze collega fracties waarin duidelijk werd dat zij niet op de hoogte waren van deze zorgen.

Nu zijn deze zorgen bij Gemeentebelang zeker wel bekend. Zelf ben ik al meer dan 35 lid van de ondernemersvereniging. Ik stam nog uit de “goeie oude tijd” dat dhr. Bruijnes als ambassadeur de OVN  vertegenwoordigde en nieuwe ( en bestaande) winkels actief benaderde voor lidmaatschap en deelname aan activiteiten.

Dat tijden veranderen kan ik alleen ik alleen maar bevestigen. Dat er steeds meer op het bordje komt van deze zelfstandigen is al jaren een feit. Met als gevolg dat de NOS kar door een harde kern ondernemers wordt getrokken die dit naast hun dagelijkste werkzaamheden er toch maar even bij doen. Respect daarvoor.

Wat ook duidelijk werd is dat het ledenaantal al jarenlang gestaag af neemt. Dit terwijl het winkelbestand in Nunspeet op zich niet zoveel kleiner is dan 20-30 jaar geleden. Wat vroeger al speelde, de zg. freeriders, is het laatste decennium alleen maar erger geworden.

Omdat we tegenwoordig in een tijd met A.I. leven heb ik deze kunstmatige intelligentie gevraagd een 10-tal suggesties te geven wat de vereniging eventueel nog zou kunnen inzetten om het aantal freeriders terug te kunnen dringen.

Hieronder de suggesties van Chat GPT:

Freeriders in een koopcentrum zijn bedrijven die profiteren van de inspanningen en investeringen van andere ondernemers zonder zelf bij te dragen aan gezamenlijke activiteiten of marketinginitiatieven. Dit kan frustrerend zijn voor de ondernemersvereniging, maar er zijn verschillende manieren om freeriders aan te moedigen om mee te doen en bij te dragen aan een actief centrum. Hier zijn 10 suggesties:

1. Financiële prikkels of kortingen aanbieden

Geef ondernemers die bijdragen aan gezamenlijke initiatieven kortingen op gemeenschappelijke kosten, zoals marketing, evenementen of onderhoud. Dit creëert een directe financiële motivatie om mee te doen.

2. Belonen van actieve deelnemers

Introduceer een beloningssysteem waarbij ondernemers die deelnemen aan gezamenlijke activiteiten voordelen krijgen, zoals betere zichtbaarheid op gezamenlijke promotiematerialen, exclusieve toegang tot bepaalde evenementen of speciale vermeldingen in lokale campagnes.

3. Transparantie over de voordelen van deelname

Toon met concrete cijfers en voorbeelden wat de bijdrage oplevert voor deelnemende ondernemers. Dit kan gaan om meer voetgangersverkeer, omzetgroei of betere klantbeoordelingen. Freeriders kunnen zo beter inzien dat deelname direct voordelen oplevert.

4. Gebruik maken van sociale druk

Creëer een cultuur waarin samenwerking normaal en gewenst is. Dit kan door succesvolle deelnemers in de schijnwerpers te zetten of door in groepsbijeenkomsten de voordelen van gezamenlijke inspanningen te benadrukken. Sociale druk kan een subtiele maar krachtige motivator zijn.

5. Duidelijke afspraken en verplichtingen

Maak deelname aan bepaalde initiatieven een voorwaarde voor alle ondernemers in het centrum, bijvoorbeeld door een collectieve afspraak vast te leggen in samenwerkingsovereenkomsten of huurcontracten. Zo kunnen ondernemers niet zomaar profiteren zonder bij te dragen.

6. Ondernemers betrekken bij besluitvorming

Zorg dat alle ondernemers inspraak hebben in de plannen en activiteiten die worden georganiseerd. Freeriders kunnen zich meer verantwoordelijk voelen als ze zien dat ze een stem hebben in de besluitvorming en dat hun ideeën worden meegenomen.

7. Verhoogde marketingmogelijkheden bieden

Ondernemers die bijdragen kunnen exclusieve marketingmogelijkheden krijgen, zoals vermelding op de website van het koopcentrum, aanwezigheid in nieuwsbrieven, of betere zichtbaarheid op sociale media. Dit maakt de deelname aantrekkelijker.

8. Speciale evenementen voor bijdragers

Organiseer speciale evenementen of netwerkbijeenkomsten voor ondernemers die bijdragen. Dit versterkt de onderlinge band en geeft niet-deelnemers het gevoel dat ze iets missen.

9. Differentieer in lidmaatschap of bijdragen

Introduceer verschillende niveaus van lidmaatschap of bijdragen, waarbij elke hogere bijdrage meer voordelen biedt. Dit kan ondernemers stimuleren om zich actiever in te zetten, omdat ze op verschillende niveaus kunnen instappen en groeien.

10. Samenwerken met lokale overheid of subsidies

Werk samen met de gemeente om subsidies of financiële ondersteuning te bieden aan ondernemers die actief bijdragen aan het centrum. Dit kan de kosten voor deelname verlagen en de drempel om mee te doen verlagen, terwijl het centrum als geheel sterker wordt.

Deze suggesties zijn gericht op het creëren van een positieve omgeving waarin samenwerken voordelig en aantrekkelijk wordt voor alle ondernemers, waardoor de freeriders uiteindelijk ook gemotiveerd raken om mee te doen.

 

Martin Mol

 

Eerdere blogs

Een appeltje voor de dorst

Een appeltje voor de dorst

Onlangs stond ik, op uitnodiging van een vriendin, appels en peren te plukken bij haar in de tuin. Een waar genot en...

Het blijft mensenwerk

Het blijft mensenwerk

Dit is mijn eerste weblog als Gemeentebelanger. Sinds een paar maanden ben ik steunfractielid. In deze rol ben ik geen...

De waarheid in het midden

De waarheid in het midden

‘Soms ligt de waarheid gewoon niet in het midden’. Een ‘Loesje’ die ik voorbij zag komen op de kalender hier in huis....