Laatst mochten wij (de gemeente en alle politieke partijen) een brief ontvangen van de voorzitter van Nunspeet Onderneemt Samen (NOS) waarin hij zijn zorgen uitsprak over de toekomst van het organiseren van evenementen en de uitstraling van het centrum. Daarnaast werd hij getriggerd door een gesprek met een van onze collega fracties waarin duidelijk werd dat zij niet op de hoogte waren van deze zorgen.
Nu zijn deze zorgen bij Gemeentebelang zeker wel bekend. Zelf ben ik al meer dan 35 lid van de ondernemersvereniging. Ik stam nog uit de “goeie oude tijd” dat dhr. Bruijnes als ambassadeur de OVN vertegenwoordigde en nieuwe ( en bestaande) winkels actief benaderde voor lidmaatschap en deelname aan activiteiten.
Dat tijden veranderen kan ik alleen ik alleen maar bevestigen. Dat er steeds meer op het bordje komt van deze zelfstandigen is al jaren een feit. Met als gevolg dat de NOS kar door een harde kern ondernemers wordt getrokken die dit naast hun dagelijkste werkzaamheden er toch maar even bij doen. Respect daarvoor.
Wat ook duidelijk werd is dat het ledenaantal al jarenlang gestaag af neemt. Dit terwijl het winkelbestand in Nunspeet op zich niet zoveel kleiner is dan 20-30 jaar geleden. Wat vroeger al speelde, de zg. freeriders, is het laatste decennium alleen maar erger geworden.
Omdat we tegenwoordig in een tijd met A.I. leven heb ik deze kunstmatige intelligentie gevraagd een 10-tal suggesties te geven wat de vereniging eventueel nog zou kunnen inzetten om het aantal freeriders terug te kunnen dringen.
Hieronder de suggesties van Chat GPT:
Freeriders in een koopcentrum zijn bedrijven die profiteren van de inspanningen en investeringen van andere ondernemers zonder zelf bij te dragen aan gezamenlijke activiteiten of marketinginitiatieven. Dit kan frustrerend zijn voor de ondernemersvereniging, maar er zijn verschillende manieren om freeriders aan te moedigen om mee te doen en bij te dragen aan een actief centrum. Hier zijn 10 suggesties:
1. Financiële prikkels of kortingen aanbieden
2. Belonen van actieve deelnemers
3. Transparantie over de voordelen van deelname
4. Gebruik maken van sociale druk
5. Duidelijke afspraken en verplichtingen
6. Ondernemers betrekken bij besluitvorming
7. Verhoogde marketingmogelijkheden bieden
8. Speciale evenementen voor bijdragers
9. Differentieer in lidmaatschap of bijdragen
10. Samenwerken met lokale overheid of subsidies
Deze suggesties zijn gericht op het creëren van een positieve omgeving waarin samenwerken voordelig en aantrekkelijk wordt voor alle ondernemers, waardoor de freeriders uiteindelijk ook gemotiveerd raken om mee te doen.
Martin Mol