Gemeentebelang: Boeren willen innoveren in plaats van opkopen en saneren

19 juli 2022

Nunspeet –Naar aanleiding van het inspreken voor de raadsvergadering van boer Krijn Jan Polinder en boerin Marianne Polinder-Bax hebben een aantal leden van de fractie van Gemeentebelang gebruik gemaakt van de uitnodiging om met de lokale boeren in gesprek te gaan. Het positieve gesprek is afgesloten met een bezoek aan het bedrijf. De rode lijn vanuit de agrariërs: wij zijn al jaren bezig met innoveren, berekenen van stikstof, mineralen etc. en willen gewoon doorgaan met ons bedrijf!

Direct in het begin van het gesprek heeft Gemeentebelang aangegeven dat de gemeenteraad nu nog niet aan zet is omdat er nog geen concrete plannen zijn ten aanzien van het beperken van de stikstofuitstoot, alleen maar doelstellingen. Wel kennen wij allemaal de problematiek die de sector boven het hoofd hangt en de zorgen van de agrariërs. Raadslid Corrie Jansen: “ daarom willen we graag in gesprek en luisteren. Als fractie kunnen we de boeren voorlopig alleen steunen door ze aan te horen en mee te leven

Krijn Jan Polinder en Marianne Polinder gaven namens de sector aan dat men begrijpt dat er maatregelen getroffen moeten worden om de natuur te beschermen. Krijn Jan: “er is al veel gebeurd is op het gebied van stikstofbeperking en er is zeker nog meer mogelijk maar dan moet er wel geld zijn om te innoveren. De sector ziet liever geld en inspanning gestopt worden in innovaties dan dat de sector wordt gesaneerd. Raadslid Martin Mol: “deze lijn kunnen wij als Gemeentebelang begrijpen en zullen we ook ondersteunen. Daarnaast zullen wij indien noodzakelijk als raad en met andere lokale partijen inbrengen dat wel alle sectoren gelijk behandeld moeten worden en dat de problematiek niet alleen afgewenteld moet worden op de agrarische sector ”

Samen zullen we nu moeten afwachten hoe de doelstellingen van Den Haag vertaald worden in concrete plannen door de provincie. Gelukkig heeft deze al een eigen beleid in de steigers staan. Deze worden in de loop van dit jaar verder uitgewerkt.