Gemeentebelang Nunspeet bezoekt BB afvalinzameling

3 december 2020

Nunspeet – Gemeentebelang Nunspeet heeft een werkbezoek gebracht aan BB Transport & Afvalinzameling. De raadsleden kregen tekst en uitleg over de afvalinzameling voor bedrijven en particulieren en de invulling die het bedrijf geeft aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Aanleiding voor het bezoek was onder andere de ontwikkelingen op het gebied van afval en afvalverwerking. Zo wordt er al langere tijd gesproken over het zogeheten Diftar (gedifferentieerde tarieven) en het regionaal organiseren van grofvuilverwerking. Voor de lokale partij reden om inzichten op te doen bij een lokale ondernemer met kennis en ervaring met dit onderwerp.

Afval wegbrengen in eigen gemeente

Gemeentebelang Nunspeet sprak tijdens het bezoek uit geen voorstander te zijn van het regionaal organiseren van een milieustraat of grondstoffenstation, waarbij huishoudens niet alleen hun grofvuil kwijt kunnen, maar ook beter afval kunnen scheiden. Doordat recyclebare materialen ingenomen kunnen worden, blijft er minder grofvuil over waar de brenger voor moet betalen. Gunstig voor portemonnee én milieu dus, maar dan moet het wel praktisch haalbaar zijn. Raadslid Ans Pluim: “We willen graag de hoeveelheid huishoudelijk restafval terugbrengen, daar ligt een flinke opgave. Wil je dat inwoners daarin meedoen, moet je ze natuurlijk niet vragen om afval dat ze kunnen scheiden naar Elburg te brengen. Door het voor onze inwoners gemakkelijk te maken zijn we beter in staat de doelstellingen op het gebied van afval te behalen. Daarom zien we het liefst een dergelijke voorziening in eigen gemeente.”

Gebruik maken van lokale kennis

Volgens Gemeentebelang kan een partij als BB Afvalinzameling, waar inwoners van Nunspeet nu ook al terecht kunnen, daar de gemeente goed mee helpen. Pluim: “Ze hebben de kennis in huis en hebben sterke plannen om een volwaardig grondstoffenstation te realiseren. Daar moet je indien mogelijk natuurlijk gebruik van maken.”

Het raadslid vervolgt: “Het is voor ons goed om hier kennis op te kunnen doen, aangezien het overal nog een beetje zoeken is wat nu de ideale nieuwe vorm van omgaan met afval moet zijn. Voor ons staat in ieder geval centraal dat de vervuiler betaalt. Dat is eerlijk én maakt mensen bewuster. Daarbij hoort dan ook een grondstoffenstation, zodat de inwoner zoveel mogelijk gestimuleerd wordt om te recyclen.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ook waren de aanwezige raadsleden erg enthousiast over de manier waarop het bedrijf werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en jongeren. Raadslid Corrie Jansen: “Je ziet dat mensen die écht wel potentie hebben op de arbeidsmarkt, maar soms vastlopen of een eerste aanzet nodig hebben, hier een mooie plek hebben om weer aan de slag te gaan. Jongeren leren hier werken en stromen daarna weer door naar andere bedrijven. Daar wordt heel bewust mee omgegaan bij BB. Voor Gemeentebelang zijn zulke ondernemers onmisbaar in Nunspeet en dat zien we gelukkig steeds meer.”