Mini Schiphol

28 juli 2018

Zo, de zomervakantie is begonnen en het raadswerk staat in de zomerstand. Vakantie hebben vind ik niet erg. Lekker een beetje rond het huis prutsen en je verder niet al te druk maken over allerlei zaken. Zeker nu bij wijze van spreken de mussen door hitte dood van het dak vallen. Op vakantie gaan daarentegen is een ander verhaal. Moet ik verplicht de toerist uithangen en “leuke” dingen bekijken en doen. Ik krijg al stress als ik eraan denk. Kan volgens mij de niet de bedoeling zijn van vakantie hebben. Maar goed, ik heb thuis het rijk niet alleen en in het voorjaar hebben we besloten om naar Zuid-Frankrijk af te reizen. Het thuisfront opperde om eens met het vliegtuig te gaan, maar dat vond ik (heb ik gelogen) niet zo praktisch.

Recentelijk heb ik toevallig met een kennis over dit onderwerp een hele discussie gehad. De discussie ging over een vluchtretour Schiphol-Nice voor nog geen €100,-  Ik was van mening dat het uit milieu- en belastingtechnisch oogpunt zulke lage prijzen niet verantwoord zijn. Mijn kennis dacht daar toch echt anders over. Zijn mening: de markteconomie maakt dit mogelijk en doe daar je voordeel mee.  De discussie eindigde dan ook in een welles-nietes patstelling.

Hieronder een houtje-touwtje-berekening waar de discussie deels over ging:

Auto
Wij zitten in de vakantie niet zo heel ver van Nice af een retourtje met de auto naar ons vakantie adres is 2300 km. Brandstofverbruik van onze dieselauto, vol bepakt en met 4 personen, schat ik op 1:14 (normaal rijdt ik alleen 1:20). Oftewel ca. 165 liter gaan we verstoken. Dit is 41 liter per persoon. Een liter diesel kost ongeveer €1,45 (ook in Frankrijk) dus 41 * €1,45 = €60,- pp. aan brandstof.
CO2-uitstoot per liter diesel bedraagt 3,14 kg, dus voor de reis op bestemming is dit 41 * 3,14 = 129 kg/pp.

Vliegtuig

vliegtuigDe vluchtduur Schiphol-Nice is ongeveer 120 minuten. Een retourtje wordt dan 240 minuten. Een Boeing 737-800 (een populair model op dit soort vluchten) verbruikt ongeveer 45 kg/min en dat komt overeen met 56 liter per minuut. Totale verbruik is 240 * 56 = 13.440 liter kerosine. Een Boeing 737-800 kan 189 personen vervoeren maar met een gemiddelde bezettingsgraad van 90% wordt dit 170 personen. Verbruik per persoon wordt dan 13440/170 = 79 liter.  Een liter kerosine kost ca. €0,70 dus 79 * 0,70 = ca. €55,- pp.
CO2-uitstoot per liter kerosine is 2,84 kg (heeft een schonere verbranding dan diesel), dus voor de hele reis is dit 79 * 2,84 = 224 kg/pp.

Mini Schiphol

Vlieg je alleen of met z’n tweeën dan zou het milieutechnisch niet eens zo verkeerd zijn om te vliegen. Onze auto verbruikt dan wel minder met enkel mij als bestuurder, maar dat is eerlijkheidshalve wel beduidend meer dan als ik alleen per vliegtuig ga. Maar ja, hoe kom je op Schiphol? Met de fiets? Nou, dacht het niet. Zal wel de auto worden. Er komt er nog eens 200 km bij. En van de luchthaven naar de vakantiebestemming? Precies……..

schipholMaar waarom is kerosine dan zoveel goedkoper dan diesel? Zoals mijn berekening aangaf zijn we met beduidend minder diesel toch nog duurder uit t.o.v. kerosine. Dat verklaart mede die lage ticketprijs. De kale raffinageprijs is voor beide brandstoffen ongeveer gelijk, namelijk zo’n €0,50 per liter. Het grootste deel van de dieselprijs bestaat uit belasting (accijns en BTW). De kerosine is voor luchtvaartmaatschappijen vrijgesteld van alle belastingen. Maar vliegtuigmaatschappijen moeten dan toch wel voor hun CO2-uitstoot betalen? Euh, nee. Dat is alleen iets voor motorrijtuigen (voornamelijk personenauto’s en wel 3x (!) namelijk via de brandstof, BPM en motorvoertuigenbelasting). Hoezo oneerlijke concurrentie. Zo kan ik ook concurreren met schonere alternatieven, zoals de bus en de trein. De vervuiler moet volgens onze overheid betalen, maar dat geldt dus niet voor de KLM’s van deze wereld. Onze landelijke overheid is zelfs zo vol van Schiphol’s hubfunctie, dat er nog een mini versie bij moet komen, Lelystad Airport genaamd. Rare wereld.

Het moge duidelijk zijn dat ik zo mijn bedenkingen heb. Ik vraag me af of de belastingdienst überhaupt wel iets van al die directe vliegbewegingen terug ziet. Geen accijns, geen BTW (ook niet over de verkochte vliegtickets) geen tot weinig winst…….

Misschien moet ik het advies van mijn kennis maar ter harte nemen: doe er je voordeel mee. Wellicht levert het voor Nunspeet op korter termijn nog wat op, zo’n luchthaven dichtbij. Werkgelegenheid bijvoorbeeld of een paar verdwaalde toeristen die Amsterdam niet konden vinden. Voor op langer termijn mag u dat zelf invullen. Ik ga mijn zonnepanelen nog maar eens oppoetsen.

Fijne vakantie!

Edward Koers

Eerdere blogs

Een appeltje voor de dorst

Een appeltje voor de dorst

Onlangs stond ik, op uitnodiging van een vriendin, appels en peren te plukken bij haar in de tuin. Een waar genot en...

Het blijft mensenwerk

Het blijft mensenwerk

Dit is mijn eerste weblog als Gemeentebelanger. Sinds een paar maanden ben ik steunfractielid. In deze rol ben ik geen...

Freeriders

Freeriders

Laatst mochten wij (de gemeente en alle politieke partijen) een brief ontvangen van de voorzitter van Nunspeet...