In het raadsakkoord 2018 – 2022 is op initiatief van Gemeentebelang de wens opgenomen om een sociaal regisseur aan te stellen. De aanleiding was dat er in veel hulpverleningstrajecten meerdere zorgorganisaties betrokken waren maar er was geen duidelijk plan en er was geen regie.
Vergelijk het met een ingrijpende verbouwing van een pand waar meerdere ondernemers bij betrokken zijn zoals stukadoors, loodgieters, elektriciens, dakdekkers et cetera. De stukadoor gaat aan de slag om de muren mooi strak te maken en als dat gedaan is moet de elektricien nog sleuven frezen om de leidingen weg te werken. Zonder planning, afstemming en regie wordt het dus een chaos. Dus regie is noodzakelijk!
Hetzelfde was aan de orde in de (ambulante) zorg. Dat was de reden waarom Gemeentebelang heeft ingezet op een sociaal regisseur. 2 jaar geleden is de sociaal regisseur begonnen en na 2 jaar is er een eerste evaluatie geweest. En de conclusies vanuit die evaluatie waren dusdanig hoopgevend dat besloten is om de inzet van de sociaal regisseur te continueren en mogelijk nog te kijken naar uitbreiding van de ureninzet. Een aantal conclusies die vanuit de evaluatie zijn gekomen:
Al met al zijn wij, vanuit Gemeentebelang bijzonder tevreden over de inzet en de uitvoering van de sociaal regisseur. Het is een waardevolle aanvulling in ons sociaal domein en draagt zeker bij aan een degelijke sociale basis. Voor 2025 en 2026 is geld vrijgemaakt om hier mee door te gaan en de sociaal regisseur en alle professionals dusdanig te faciliteren dat zij met elkaar de juiste zorg te kunnen blijven bieden.
Martin Juffer