De stationsomgeving: lukt het binnen de planning en het budget??
Kortgeleden zat ik op een vrijdagochtend op het station te wachten op de trein naar Utrecht. Natuurlijk pak je dan al snel je telefoon maar ik heb mij verbaasd over wat ik allemaal om mij heen zag gebeuren.
Tegenover mij, aan de andere kant van het spoor, waren twee mannen aan het ijzervlechten. Er stond een half gebouwde stellage en aan de hand van hun tekeningen vlochten zij verder. Zwaar werk wat door weer en wind doorgaat. Voor hen fijn dat het een half bewolkte dag ging worden met zo’n 23 graden. Als het bouwwerk klaar is wordt er een bekisting gemaakt waarin het beton gestort kan worden voor een tunneldeel. En al die delen die voorbereid worden of al zijn, alle machines die nodig zijn, al het materiaal wat nodig is, is in de omgeving van de stationsomgeving opgeslagen of bij de hand. Het is passen en meten, maar ondanks dat gaat het verkeer gewoon door.
Een eindje verder werden de trottoirtegels opgeruimd die op een hoop lagen, omdat het gedeelte waar de fietsenstalling was nodig is voor voorbereidende werkzaamheden. Puin werd gebroken, wat weer gebruikt wordt voor de ondergrond van paden en wegen.
Ik werd met een auto gebracht, dan maak je vanaf de westzijde even een rondje over het spoor en terug en ik zag dat men ook begon te graven aan de noordzijde waar de tunnelbak ingeschoven moet gaan worden. Trekkers met kippers wit zand reden richting de Kolmansweg om het uitgegraven witte zand te kunnen gebruiken als de bouw op ’t Hul Noord gaat beginnen. Regeren is vooruitzien en dat gebeurt veel op de achtergrond.
Ondertussen verbaasde ik mij over alle kabels en leidingen die al ingegraven zijn of klaarliggen. Een stuk riolering aan het begin van de Molijnlaan werd ook meteen maar meegenomen om te vervangen zodat dat niet hoeft als alles net af is.
Buiten dit grote project om blijven alle processen binnen de gemeente ook doorgaan. Kijk ook eens op onze raadsagenda welke onderwerpen uit het raadsakkoord allemaal langs komen en tot uitvoering komen nadat er door de verschillende raadsfracties over gediscussieerd is. Voor wat betreft mijn portefeuille kan ik het bouwen op de Kijktuinen, aan de Bergakkerweg, aan de spoorlaan en met de hoek Eperweg al zo noemen. De voorbereidingen en onderzoeken voor ’t Hul Noord lopen.
Het project stationsomgeving gaat nog steeds volgens planning en wij gaan er van uit ook binnen budget. Maar met alle stijgende kosten en een begroting uit 2020 kan dat best spannend worden. Gelukkig hebben we ook voldoende reserves meegerekend.
Op naar een mooie, groene en veilige passage onder het spoor.
Corrie Jansen