De afgelopen weken heb ik tijdens mijn vakantie zelf mogen ervaren hoe toeristisch Nederland om gaat met de huidige corona maatregelen. We hadden prachtig weer, hebben verschillende terrasjes bezocht en genoten van de nodige hapjes en drankjes. Onder het genot van een “schuumkoppe” kon ik prachtig observeren hoe mensen reageerden op het achterlaten van hun gegevens en wat grotere groepjes soms de discussie wilden aangaan als een medewerker de corona afspraken probeerde uit te leggen. Hulde aan de horecasector die ondanks alle beperkingen hier zo goed mogelijk probeert mee om te gaan.
Tenenkrommend vind ik dan dat een zekere Willem Engel (#viruswaanzin) een groepje –onder de jongeren- bekende Nederlanders voor zijn karretje weet te spannen om de actie hashtag “ik doe niet meer mee” te ondersteunen en daarmee, met name naar de jongeren toe, de indruk te wekken dat alle maatregelen die landelijke overheid, de provincies en gemeenten en de veiligheidsregio’s niet serieus hoeft te nemen. Als uitleg bij Jinek kwam Famke Louise niet verder dan: “ik neem corona serieus”. Maar je medemens niet… dacht ik toen. En: “we hadden deze hashtag nodig om de aandacht te trekken”. Nou, dat is gelukt… Het lijkt er inmiddels op dat ze tot inkeer gekomen is…
Feit is wel dat de zwaarste klappen vallen in de culturele sector, de evenementen sector, de horeca en sommige sectoren in de detailhandel. Artiesten die niet of nauwelijks meer op kunnen treden, Beeld en geluid, podiumbouwers en cateringbedrijven maar ook bioscopen en theaters hebben de grootste moeite om het hoofd boven water te houden. Maar dat betekent niet dat je als artiest of influencer een signaal af moet geven alsof je de genomen maatregelen door de overheid niet meer serieus neemt.
Ook in onze eigen gemeente Nunspeet zijn ondernemers met ondersteuning van de gemeente met allerlei creatieve oplossingen gekomen om er dit jaar toch nog iets van te kunnen maken. Ook VVV Nunspeet uit de Kunst probeert hierin haar rol als promotor en verbinder met verve te vervullen. Chapeau!
Het credo dat Gemeentebelang sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen hanteert blijkt ook bij dit onderwerp weer bijzonder actueel: Meer voor Elkaar! Oftewel hashtag: we moeten het samen doen!