De avonden worden korter en dat is ook weer het startsein van een nieuw tv-seizoen. En hoewel het erg Nederlands is om te klagen over de kwaliteit van tv-programma’s (het leverde Doe Maar één van z’n grootste hits op), moet ik bekennen dat ik dat pessimisme niet deel. Ik kan echt even lekker gaan zitten voor programma’s als Even tot hier en Dit was het nieuws.
Zo ook afgelopen donderdag, toen in dat laatstgenoemde programma de ietwat doorzichtige en opportunistische politiek van Wobke Hoekstra in Brussel flink gefileerd werd. Waar de inmiddels kersverse eurocommissaris eerst beweerde dat hij de koers van zijn partij eigenhandig écht verlegd had in een groenere richting, antwoordde hij even later op een kritische vraag over die koers dat zijn invloed op de partij ‘maar heel beperkt is’. Het was ronduit grappig hoe zeer hij zichzelf daarin tegensprak (al is er natuurlijk ook wat selectief geknipt), maar het helpt niet in het beeld van politici als draaiende wezens die met alle winden meewaaien.
En dan ontkom je er vervolgens niet aan om ook kritisch naar jezelf te kijken. Zo ook afgelopen raadsvergadering waarin we te spreken kwamen over Lelystad Airport. Gemeentebelang diende mede een motie in (een initiatief van CU) om ons als raad uit te spreken tégen opening van het vliegveld en het college op te roepen in geen enkele vorm daar medewerking aan te verlenen. En in die raadsvergadering moest ik ook toegeven dat Gemeentebelang, samen met het overgrote deel van de raad (slechts een enkeling was niet zo’n voorstander) op dit dossier een flinke draai heeft gemaakt. Waar we enkele jaren terug nog enthousiast waren over de mogelijkheden die het onze gemeente zou brengen (Er werden ons gouden bergen aan toeristen, werkgelegenheid, handel en meer voorgehouden), kijken we nu met grote zorg richting de polder.
Van alle beloofde lusten wordt steeds duidelijker dat we er weinig van terug gaan zien, maar deze met name ten gunste komen van bijvoorbeeld Lelystad, Almere en de toeleveranciers rond Schiphol. Ondertussen worden er stikstofrechten uit Gelderland weggekocht en dreigen de vliegroutes met laag vliegverkeer boven De Veluwe uit te komen. We krijgen dus wél de lasten. En natuurlijk is dit alles onderdeel van een veel bredere discussie die gevoerd moet worden (bijvoorbeeld hoe verstandig al dat vliegen nog is), maar onze verantwoordelijkheid is het belang van Nunspeet, dus daar richten we ons op. Alles bij elkaar genomen voor ons reden genoeg om inmiddels toch tot een heel ander standpunt te komen dan voorheen.
Na de vergadering werd ik door een lokale journalist aangesproken, hij grapte dat hij wel een stukje kon schrijven over dat die politici ook maar elke keer wat anders roepen. Ik reageerde dat het volgens mij juist getuigt van eerlijke politiek als je van mening durft te veranderen. Draaien mag, zolang je het maar goed kan uitleggen en er voor uitkomt. Moet je het natuurlijk niet zo doen als Hoekstra deed.