Gemeentebelang in gesprek met Shimano over voorgenomen vertrek

22 april 2022

Nunspeet – Het voorgenomen vertrek van Shimano Europe, de producent van onder andere fiets- en hengelsportproducten, uit Nunspeet is voor Gemeentebelang Nunspeet aanleiding geweest tot een gesprek met het bedrijf. Ook heeft de lokale partij het college van burgemeester en wethouders bevraagd over het voorgenomen vertrek, de rol van de gemeente bij een sociaal plan en het opgelegde voorkeursrecht op de locatie van Shimano.

Shimano heeft het voornemen om haar magazijn activiteiten volledig uit te besteden. Dit voornemen zou kunnen leiden tot een verlies van maximaal 45 arbeidsplaatsen. Dit betreft banen van medewerkers die fysiek werkzaam zijn in het magazijn in Nunspeet. Het voornemen is voorgelegd voor advies aan de ondernemingsraad, de sociale partners en het hoofdkantoor in Japan.

Raadslid Korine Koers: “We vinden het bijzonder jammer dat deze bekende werkgever het voornemen heeft om mogelijkerwijs uit onze gemeente weg te gaan. . Omdat we het van bijzonder groot belang vinden dat zoveel mogelijk werkgelegenheid bewaard wordt en daar waar dat niet mogelijk is werknemers goed worden begeleid naar een nieuwe baan, hebben we zowel vragen gesteld aan het college als contact gezocht met het bedrijf zelf.”

Dit resulteerde in een goed gesprek tussen het raadslid,  President Shimano Europe Marc van Rooij en Managing Director Shimano Benelux Rene Veenhuizen. Zij lichtten toe dat het distributiecentrum uit zijn jas is gegroeid door de grote groei van het bedrijf. Om die reden heeft Shimano de intentie om de distributie uit te besteden en zich volledig te gaan richten op verkoop, marketing en services.

Voor Nunspeet betekent dit een mogelijk banenverlies voor maximaal 45 medewerkers. Shimano wil graag de 148 overige (kantoor) werknemers in de regio Nunspeet  behouden en zal daarvoor in de regio op zoek gaan naar een vervangende kantoorruimte. Van Rooij heeft in het gesprek met Koers benadrukt dat Shimano haar verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van alle medewerkers van Shimano in Nunspeet en daarvoor een goed sociaal plan heeft opgesteld. Voor medewerkers die hun baan mogelijkerwijs verliezen wordt gericht op “omscholing, outplacement en work-to-work trajecten.”

Van Rooij en Veenhuizen geven aan dat er een prettige samenwerking is met de Gemeente Nunspeet, waarin de gemeente actief meedenkt in het zo goed mogelijk laten verlopen van het voorgenomen vertrek van Shimano uit Nunspeet. Hiervoor volgen nog verdere gesprekken.

Korine Koers: “Ondanks de teleurstelling over het voorgenomen vertrek van deze bekende en grote werkgever voor onze gemeente, snappen we de overwegingen. We zullen verdere ontwikkelingen nauw volgen en ons blijven inzetten voor een goed traject voor werknemers en een goede de invulling van de locatie.”