Gemeentebelang wil snel gesprek tussen alle belanghebbenden Gortelseweg Vierhouten

27 oktober 2023

Nunspeet – Gemeentebelang wil dat er versneld begonnen wordt met het participatieproces rondom de Gortelseweg in Vierhouten. Een motie daartoe werd mede ingediend door PvdA/GL, CDA Lokaal en de Christenunie. De partijen wilden niet wachten tot de geplande uitvoering in 2025.

Fractievoorzitter Pieter-Jan van Rossen ziet onrust en onvrede onder de inwoners van Vierhouten: “Al te lang praten verschillende groepen inwoners over en tegen elkaar, maar niet mét elkaar en geldt ditzelfde voor de gemeente. Tijd om hiermee te stoppen en samen op te trekken.”

Volgens de lokale partij liggen de meningen over de betreffende weg weliswaar op sommige punten ver uiteen, maar zou een goed participatieproces het onderlinge gesprek in goede banen moeten kunnen leiden. Van Rossen: “Door dit onderlinge gesprek om een respectvolle en gestructureerde manier te voeren, denken wij dat er voldoende raakvlakken zijn om tot een gedragen plan voor de Gortelseweg te komen waar álle belanghebbenden in gehoord worden.”

In een reactie op de motie ontraadde het college van burgemeester en wethouders de motie, omdat het ambtelijk niet haalbaar is het proces naar voren te halen. Het college was van mening dat na participatie ook direct uitvoering moet kunnen plaatsvinden. De indienende partijen hielden desondanks vast aan de motie. Van Rossen: “Om die reden hebben we ook niet gevraagd om eventuele werkzaamheden naar voren te halen, maar alleen het gesprek op te starten. Dit is geen discussie die je te lang boven de markt wil laten hangen. Als van te voren duidelijk is dat de daadwerkelijke aanpak nog even op zich laat wachten, kunnen we daar prima mee leven.”