Jong en politiek

23 februari 2019

Op mijn werk heb ik dagelijks te maken met jongeren (voornamelijk jongens) in de leeftijdscategorie 16 jaar tot pakweg 22 jaar oud. Zoals iedereen vind ik ook wat over deze generatie. Ik word bijvoorbeeld helemaal gestoord van dat eeuwige getuur op die kleine schermpjes. Iets missen op Insta (“sorry, maar Facebook is voor bejaarden”) en YouTube of Twitch is een dag niet geleefd lijkt het soms wel. Maar ondanks allerlei vooroordelen die “ouderen” hebben (de jeugd is te veel op zichzelf gefocust, is verwend, krijgt te veel aandacht van hun ouders, heeft een korte spanningsboog, kan niet goed met tegenslagen omgaan) vind ik ze verre van vervelend. Ik vind de huidige jeugd zelfs rustiger en socialer dan mijn eigen generatie op die leeftijd. Qua leeftijd ga ik zo langzamerhand richting de vijftig en ik ben dus in een andere tijd opgegroeid. Gezelligheid moest je bij elkaar zoeken. Televisie was toen saai (een paar kanalen en dat was het dan) en internet was nog iets voor wetenschappers en nerds. Tja, mijn “matties” en ik veroorzaakten wel eens overlast. Politie kwam regelmatig buurten, want de herrie op straat werd door de aanwonenden weer eens niet op prijs gesteld. Ook werd in mijn jeugd meer gerookt en eerder alcohol gedronken. Naar verluid gingen wij ook eerder van bil. Tja, blowen en pillen was toen ook al een dingetje. Ik kan dus niet zeggen dat vroeger alles beter was. Ik denk dat ik nu als 17 jarige een betere en rustige jeugd zou hebben dan destijds. Je hoeft je tegenwoordig niet snel te vervelen. Er is genoeg digitale afleiding. Kan ook nog eens vanuit huis. Hoe makkelijk en veilig (voor ouders) is dat. Lamballen was destijds mijn tweede natuur. Er was weinig te doen en uit verveling moest je wat.

Toch waren er een aantal zaken die in mijn tijd wel beter geregeld waren. Zo kreeg ik op mijn 18e een studiebeurs zonder verplichtingen. De bijbehorende OV-jaarkaart werd misbruikt om onder schooltijd Nederland te verkennen. De duur van doorstuderen op HBO of universiteit maakte ook al geen fluit uit. Een paar jaartjes feesten onder schooltijd was toen heel gebruikelijk. Studie op tijd afronden was dus niet zo’n issue. Tevens lette onze ouders en instanties minder op ons, waardoor onze schooltijd minder stressvol was. Als je eenmaal ging werken, dan was de kans op een vaste baan ook groter dan nu. Flexwerken was nog niet zo doorgeschoten. Een MBO-diploma was voldoende om een leuke baan met toekomst te vinden. Tegenwoordig vragen ze voor dezelfde werkzaamheden al gauw een afgeronde HBO-opleiding. Een eigen woning kopen was destijds ook best goed te doen. Ok, als starter was destijds het inkomen van je partner ook al nodig om een hypotheek te krijgen, maar je hield nog wel geld over om in het weekend een rondje in de kroeg te kunnen betalen. De jongeren van tegenwoordig zijn verwend?? Nou, ik weet het zo net nog niet.

Als 20 jarige of zo had ik destijds op de MTS niet zo heel veel met politiek. Mijn vrienden en klasgenoten dachten daar niet veel anders over. Tegenwoordig geef ik les op zo’n school en ik vind dat de jeugd verrassend goed weet wat er op hoofdlijnen op deze planeet gebeurt. Snap ik ook wel, want mijn lessen zijn waarschijnlijk zo tenenkrommend saai, dat mijn leerlingen uit ellende het nieuws op NU.nl maar checken .? Zo werd vorig jaar ten tijde van de gemeenteraadsverkiezingen onderling ook de stemwijzeruitslag besproken. Hoezo is de jeugd niet betrokken met wat er op haar heen gebeurt?
Als je erover nadenkt is het best oneerlijk eigenlijk. Ik schijn ouder en “wijzer” geworden te zijn. Ik mag zelfs samen met anderen een beetje aan de touwtjes trekken. En wat doen we? Door ons genoten vrijheden ontnemen wij onze jongeren. Meestal omdat het te veel kost of omdat het ongezond is. De opwarming van de aarde schuiven wel ieder jaar een stukje door. Is toch ook niet goed voor ons?

Ik kan me heel goed voorstellen dat jongeren denken dat de oudere generatie alleen maar zichzelf aan het spelen is. Eigen belang (lage woonlasten, goede baan, vette BMW voor hem en een Mini voor haar, goed pensioen waar eigenlijk te weinig voor betaald is, geen nieuwe woonwijk of windmolen in de achtertuin) weegt meer de belangen van onze nakomelingen. Die gaan het zelf maar regelen.

In de fractie van Gemeentebelang hebben we het regelmatig over deze onderwerpen. Wij zijn een lokale partij dus gaat het ook over lokale onderwerpen waar we nu en in de toekomst iets over moeten vinden. Denk bijvoorbeeld aan geluidsoverlast van Lowlands of Defcon, hoe gaan we in de toekomst met vuurwerk om, wel of niet een nieuwe woonwijk bouwen, waar gaan we zonnepanelen plaatsen, hoe gaan we ons afval scheiden etc. Als tiener of jongvolwassene kunnen jullie prima over deze onderwerpen meedenken en meepraten. Doen jullie misschien al op social media, maar een politieke partij is een beter platform om invloed uit te oefenen. Misschien is Jong Gemeentebelang wel iets voor jou!  Discussiëren met je eigen leeftijdsgenoten en ons (de oude garde dus) het vuur aan de schenen leggen. Vind je politiek wel interessant, maar jouw politieke kleur heb je nog niet bepaald? Kijk dan hier eens www.jongenpolitiek.nl.

Gemeentebelang kan wel jonge politieke sparringpartners gebruiken die soms net iets anders denken dan wijzelf. Kom maar op zou ik zeggen. Ik ben er klaar voor. Jij ook?Edward Koers

Eerdere blogs

Reactie op publicatie zwartboek

Al geruime tijd wordt er door de belangengroep Helder Nunspeet stevige aantijgingen gedaan aan het adres van gemeente,...